U wordt afgemeld door de webserver over  seconden wegens inactiviteit. Aanpassingen worden niet opgeslagen. Klik hier om aangemeld te blijven.

Welkom op de site van LeesLETTERS, de (web)winkel met alles over (leren) lezen.

LeesLETTERS is voor leerkrachten, ouders, leesspecialisten, lees-coördinatoren, ib-ers, dyslexiespecialisten, logopedisten, remedial teachers en boekenliefhebbers.

facebook twitter linkedin

Meer dan lezen

Meer dan lezen

Meer dan lezen

€ 35,95

ISBN
9789023253501

winkelmandje

Over geletterdheid, geletterdheidsontwikkeling en leesonderwijs.

Om mee te kunnen doen in de maatschappij is het noodzakelijk dat mensen met informatie kunnen omgaan. Dat is de kern van wat we 'geletterdheid' noemen. Maar informatie is tegenwoordig niet alleen in teksten aanwezig; die is ook vaak visueel van aard of in een combinatie van tekst en beeld te vinden, zeker als we die via internet bekijken. Bovendien is die informatie er in allerlei genres, van prentenboeken tot krantenartikelen en van digitale instructies tot - soms ook verfilmde - verhalen.

Leesonderwijs in een brede zin van het woord, is er dan ook op gericht leerlingen te helpen die informatiewereld om hen heen te doorgronden, te beleven, functioneel in te zetten en daar met elkaar over te communiceren.

Meer dan lezen laat (toekomstige) leerkrachten zien hoe hun leerlingen op zeer uiteenlopende manieren met teksten en met informatie in het algemeen om kunnen gaan en hoe je ze daarin kunt begeleiden. Maar vooral ook hoe je daarbij aan kunt sluiten op hun natuurlijke nieuwsgierigheid naar wat er in de wereld omgaat en op de praktijken die de leerlingen zelf al ontwikkeld hebben. Lezen en geletterdheid worden in dit boek behandeld als iets waar leerlingen het nut van zouden moeten ervaren, maar waar ze vooral ook plezier aan moeten beleven.

Het boek biedt (toekomstige) leerkrachten in het basis- en voortgezet onderwijs op deze manier een dieper inzicht in geletterdheid en handvatten voor motiverend leesonderwijs in de brede zin van het woord. Ook besteden de auteurs veel aandacht aan de verschillen tussen leerlingen en de consequenties daarvan voor hun geletterdheidsontwikkeling, voor het belang van voorlezen en van leesbevordering. Maar ook de problematiek van laaggeletterdheid en van de manieren waarop leesvaardigheid kan worden geƫvalueerd, komt aan de orde. De auteurs hebben zich daarbij georiƫnteerd op de kennisbases van de lerarenopleidingen voor basisonderwijs (pabo) en Nederlands voortgezet onderwijs.

Uitgave van Van Gorcum, 306 blz., onder redactie van Jan Berenst, Sjoeke Faasse, Anke Herder & Maaike Pulles

Dit artikel is geplaatst in de volgende categorieën:

nieuw in de winkel! / Boeken - nieuw

Boeken over lezen / Boeken over leren lezen

grootst groter normaal

openingstijden

dinsdag 10.00-17.30 uur
woensdag 10.00-17.30 uur
donderdag 10.00-17.30 uur
vrijdag 10.00-17.30 uur
zaterdag 10.00-17.00 uur

of kijk in onze webwinkel

Speciale vragen?