Welkom bij de (web)winkel LeesLETTERS, speciaal voor kinderen die lezen lastig vinden.
Naast makkelijk te lezen boeken en theaterleesboeken selecteren we uit het totale aanbod aantrekkelijke, rijke en toegankelijke kinderboeken: voor elke (zwakke) lezer wat wils.
Voor leerkrachten, ouders, leesconsulenten, ib-ers, dyslexiespecialisten, logopedisten, RT'ers én kinderen.
RIJKE TAAL
RIJKE TAAL
€ 42,25
9789024433940
Een
groot deel van de lessen op Nederlandse basisscholen gaan over taal:
lezen, schrijven, spelling, grammatica, woordenschat, mondelinge
communicatie. Toch verliest Nederland al jaren internationaal terrein
als het gaat om leesprestaties. En ook de leesmotivatie van Nederlandse
leerlingen is significant afgenomen; ze voelen zich weinig betrokken bij
het leesonderwijs. Terwijl goed kunnen lezen en schrijven een
voorwaarde is voor digitale geletterdheid. En dat is essentieel om te
kunnen functioneren in onze digitale samenleving. Goed leren lezen en
schrijven leer je bij uitstek op school. Maar waar moet je als
leerkracht beginnen als je moet kiezen uit het enorme aanbod van
leerlijnen, methodes, toetsen, handreikingen en tips voor taal en lezen?
Rijke taal gaat over taal- en leesdidactiek voor het basisonderwijs. Het
slaat een brug tussen theorie en praktijk en laat je zien hoe je
duurzaam, betekenisvol taal- en leesonderwijs geeft zodat elke leerling
zijn taalbasis kan vergroten. De auteurs onderbouwen hun beweringen met
wetenschappelijke bronnen. Rijke taal bevat geen traditionele verdeling
in taaldomeinen, maar de hoofdstukken zijn afgestemd op het creëren van
rijke contexten, het kiezen van rijke teksten en het vormgeven van
actief denken over taal en interessante onderwerpen. Daarmee geeft dit
boek je tientallen praktische handvaten om leerlingen de juiste
ondersteuning te bieden en een goede taalbasis (mee) te geven.
Rijke taal is bedoeld voor iedereen die inzicht wil krijgen in wat goed
taal- en leesonderwijs is én daarmee aan de slag wil gaan. Dat kunnen
werkende leraren, logopedisten, IB’ers en remedial teachers zijn, maar
ook bachelorstudenten, post-hbo-studenten of master-studenten op het
gebied van educatie of logopedie.
Erna van Koeven is hoofddocent binnen de afdeling Educatie en Bewegen
van Hogeschool Windesheim. Ze is onderzoeker bij het lectoraat
Onderwijsinnovatie en ICT en zij maakt deel uit van de leerkring
Geletterdheid en Schoolsucces.
Anneke Smits is lector bij het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT van
Hogeschool Windesheim en zij maakt deel uit van de leerkring
Geletterdheid en Schoolsucces.
De auteurs doen regelmatig verslag van hun eigen werk met scholen in de
veelgelezen blog geletterdheidenschoolsucces.blogspot.com.
Anneke Smits en Erna van Koeven, uitgeverij Boom.
Kijk hier voor de inhoud van het boek
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorieën:
Dit artikel is te vinden in de webwinkel onder:
dyslexie (8)
leren lezen (1)
voorschotbenadering (1)
Connect (1)